
5 time management hacks waardoor je meer voldoening uit je job haalt!
Heb je soms het gevoel dat je leven als een trein voorbij raast? Een dag bevat slechts 24 uur en daarom is het belangrijk om deze tijd goed te benutten. Via deze 5 doeltreffende time management tips haal je meer voldoening uit je job!
Time is money don't waste it!
Heb je soms het gevoel dat je leven als een trein voorbij raast zonder dat je erbij stil staat? Een dag bevat slechts 24 uur en daarom is het enorm belangrijk om deze tijd zo goed mogelijk te benutten. Via deze 5 doeltreffende time management tips besteed je je tijd zo efficiënt mogelijk en haal je meer voldoening uit je job!
#1: Respecteer je beschikbare tijd
Volgens wetenschappers kunnen mensen zich slechts 5 uur per dag effectief focussen op het werk. Dit zijn de uren waarin je een aanzienlijke meerwaarde zal realiseren. Zorg ervoor dat je deze 5 uren dan ook uitstekend benut. Doe dit door je beschikbare tijd in tijdsblokken te verdelen waarin je ononderbroken doorwerkt aan één bepaalde activiteit. Het switchen tussen taken alvorens deze afgewerkt zijn, leidt tot concentratieverlies.
#2: Stel prioriteiten
Om meer uit je dag te halen, is het van belang je werkuren zo efficiënt mogelijk in te plannen. Stel prioriteiten en begin met de taken die de grootste impact hebben. Omdat je hierdoor meteen resultaat ziet, werkt dit zeer motiverend. Bovendien bevordert dit je mentale rust omdat je al snel taken van je checklist kan afvinken ✔️.
#3: Stop met multitasken
Nu de smartphone onze beste vriend is, lijkt multitasken populairder dan ooit! We zijn zelfs trots als we onszelf ware multitaskers kunnen noemen. Dit is echter niet goed voor de kwaliteit van je prestaties en verslechtert het je work-life balance. Multitasken verhoogt de kans om afgeleid te worden en om je focus te verliezen. Stop daarom met multitasken en richt je op één activiteit tot deze afgewerkt is. Neem dan een korte pauze en ga over naar een volgende taak.
#4: Verdeel en heers
Om de strijd tegen de tijd effectief aan te gaan, beschik je best over een doordachte strategie. Scheid je denken van je doen zodat de uitvoering van de taak sneller kan verlopen. Splits je takenpakket in kleinere onderdelen en stel deadlines. Tijdsdruk werkt vaak bevorderend voor je prestaties, maar wees niet te streng voor jezelf. Indien een deadline niet behaald wordt, focus je je best op vandaag en morgen en niet op het verleden. Delegeer taken die je uit handen kan geven en spits je toe op taken die jouw specifieke kennis en ervaring vereisen.
#5: Leef in balans
Natuurlijk streven we allemaal naar momenten waarop we volledig “in the zone” zitten. Maar voorzie ook zeker momenten van reflectie om stil te staan bij de doelstellingen die je reeds bereikt hebt. Beloon jezelf hiervoor door even te relaxen tijdens een korte, leuke pauze. Wanneer je je concentratie er niet kan bijhouden, werk dan taken af met een lagere prioriteit. Zo voorkom je dat je saaie en onbelangrijke taken enorm lang laat liggen.
Bye bye uitstelgedrag! Door een goede combinatie van hoge productiviteit en momenten van trots en rust, wordt het een makkie om je taken tijdig te volbrengen!
Is jouw planning dankzij deze time management hacks on point en heb je tijd over om enkele dagen te werken? Lees hier onze sollicitatietips om zo aan je favoriete job te geraken! Download dan zeker de NOWJOBS applicatie en solliciteer met een simpele klik op vacatures bij jou in de buurt.